Medlemshistorie: COOL4SEA demonstrerer energibesparende teknologi i drift på M/F Prinsesse Benedikte

Hvordan kan man udnytte varme fra en skibsmotor til køling – og samtidig spare brændstof og skåne klimaet? Det spørgsmål besvares i praksis ombord på Scandlines-færgen M/F Prinsesse Benedikte, hvor en ny teknologi fra den fynske virksomhed COOL4SEA nu er i drift.

Den såkaldte Active Spray Absorption Chiller er udviklet specifikt til skibe og demonstrerer, hvordan grøn teknologi kan skabe værdi i den maritime hverdag.

Installationen ombord på Prinsesse Benedikte er utrolig værdifuld for os. Det er både en blåstempling af vores teknologi, Active Spray Absorption Chiller, og en vigtig reference i forbindelse med retrofit på eksisterende skibe. Utrolig mange skibe sejler rundt med kompressorkøleanlæg af ældre dato, der opererer med udfordringer på effektiviteten og lovgivningsmæssige restriktioner på dets kølemiddel. Installationen på Prinsesse Benedikte viser tydeligt, hvordan et ældre kompressorkøleanlæg nemt kan udskiftes til et højeffektivt Active Spray Absorption Chiller med COPel på 30-35 og vand som kølemiddel.”
– Daniel B. Hansen, COO, COOL4SEA

Fra spildvarme til kølig komfort

Når en skibsmotor arbejder, producerer den store mængder varme. Normalt bliver den varme ledt væk uden at blive brugt. Med COOL4SEA’s løsning bliver en del af den varme i stedet genanvendt – til at drive et køleanlæg, som bruges til skibets aircondition.

Det betyder, at færgen ikke behøver bruge ekstra brændstof eller elektricitet til at køle passager- og personalerum. Resultatet er lavere energiforbrug, mindre CO₂-udledning og bedre udnyttelse af skibets ressourcer.

Designet til maritime forhold

COOL4SEA’s anlæg er bygget til at fungere under de særlige forhold til søs – med bevægelse, vibrationer og begrænset plads. Det kræver, at teknologien er robust, kompakt og pålidelig. Derfor er anlægget særligt relevant for skibe som færger og større handelsfartøjer, der har både et stort kølebehov og adgang til overskudsvarme fra motoren.

Anlægget på M/F Prinsesse Benedikte fungerer som et demonstrationsanlæg, hvor teknologien kan ses i fuld drift i en kommerciel, maritim kontekst.

Bluetech Center som fælles platform

Både Scandlines og COOL4SEA er medlemmer af Bluetech Center, og installationen på M/F Prinsesse Benedikte er et godt eksempel på, hvordan netværkets medlemmer samarbejder om at bringe teknologier fra udvikling til implementering. Det viser samtidig, hvordan demonstrationsprojekter bidrager til at afprøve og dokumentere løsninger under realistiske forhold.

Installationen på færgen er den første fuldskala anvendelse i kommerciel drift. Den giver COOL4SEA mulighed for at vise teknologien frem i funktion – ikke som prototype, men som en driftsklar og operationel løsning.

Et eksempel på, hvad fremtidens skibsfart kræver

I en tid, hvor den maritime sektor arbejder målrettet mod højere energieffektivitet og lavere miljøpåvirkning, illustrerer denne installation, hvordan eksisterende varmeressourcer kan anvendes mere intelligent. Ved at udnytte overskudsvarme fra hovedmotoren til at drive skibets kølesystem, udgør teknologien fra COOL4SEA et konkret eksempel på, hvordan energigenvinding kan integreres i daglig drift.

Teknologien har vist sig anvendelig i regulær færgedrift – under kommercielle vilkår og med krav til komfort, driftssikkerhed og pladsoptimering.

Kom ombord – og se teknologien i funktion

COOL4SEA byder interesserede kunder og samarbejdspartnere velkommen til at opleve teknologien ombord – efter aftale og i samarbejde med Scandlines.

Læs mere om teknologien på www.cool4sea.com eller kontakt info@cool4sea.com for teknisk dialog.