Maritim AI-revolution: Dansk-tysk samarbejde skal bane vejen for fremtidens skibsfart

I den maritime sektor har kunstig intelligens (AI) potentialet til at revolutionere den måde, vi rejser og transporterer vores gods til vands. Nyt ‘grænseoverskridende’ projekt skal undersøge mulighederne for dansk-tysk samarbejde, der kan transformere den maritime sektor med avancerede AI-løsninger og være med til at sikre en mere effektivitet, sikker og bæredygtig branche på begge sider af grænsen.

Autonome skibe der transporterer mennesker og gods og ved hjælp af kunstig intelligens kan operere præcist og sikkert uden menneskelig intervention og dermed øge både sikkerheden og reducere brændstofforbruget på vandvejene.

Kunstig intelligens der kan forudsige vedligeholdelsesbehov for skibe og infrastruktur og dermed kan reducere nedbrud eller udslip og på den måde både forbedre sikkerheden og gavne miljøet.

Det er blot to eksempler på de perspektiver, der er for fremtidens skibsfart ved hjælp af maritim AI.

Dansk-tysk samarbejde

I Danmark er vi stærke indenfor både kunstig intelligens og maritim industri. Det er de også i Nordtyskland, og en kobling af vores to landes ressourcer på disse områder – både når det gælder forskning, uddannelse, innovative virksomheder og nyeste teknologier – har potentialet til at skabe en førende maritim AI-superklynge i den sydvestlige Østersø.

Maritime AI Collaboration/ MarAI er et nyt, banebrydende projekt, der netop forener kræfterne mellem Danmark og Tyskland for at styrke maritime virksomheder gennem avanceret brug af kunstig intelligens. Projektet, der er ledet af BlueTech Center, som er en del af Erhvervshus Fyn, på dansk side og Technikzentrum Lübeck på tysk side, har til formål at afklare grundlaget for et tættere samarbejde på tværs af den dansk-tyske grænse inden for maritim kunstig intelligens, og identificere konkrete samarbejdsmuligheder, der kan igangsættes indenfor kort tid.

– I både Tyskland og Danmark er der igangværende initiativer, der skal forberede os på en grøn og autonom maritim fremtid – her på Fyn er vi fx i fuld gang i det nationale erhvervsfyrtårn NextGen Robotics. Men hvis vi ikke samarbejder på tværs af grænserne, så risikerer vi, at flere forretnings- og forskningsmuligheder i en europæisk sammenhæng kan gå tabt. Det skal det her projekt sørge for, at vi undgår, siger Lars Ahrendtsen der er direktør i BlueTech Center, og understreger dermed også den oplagte fynske placering af MarAI pga. Fyns fokus på avancerede robotteknologier.

Maritim AI-superklynge
Gennem projektet styrkes tyske og danske maritime aktører i deres evne til at igangsætte og gennemføre projekter om innovation og anvendt forskning og øge deres kapacitet til samarbejde, hvilket vil bidrage til en fremtidig maritim AI-superklynge.

– Det kan blive en unik mulighed for maritime virksomheder at blive en del af et voksende AI-økosystem og drage fordel af den viden og de ressourcer, der er tilgængelige på tværs af grænsen, udtaler Dr. Frank Schröder-Oeynhausen, adm. direktør Technikzentrum Lübeck. – Ved at styrke de regionale innovationskapaciteter og udvikle synergier på tværs af grænsen, skal projektet opbygge et solidt fundament for fremtidige samarbejder og kommercielle muligheder til gavn for den maritime industri. Første aktivitet i projektet er at kortlægge alle relevante maritime AI-interessenter på begge sider af grænsen. Herefter skal der faciliteres arrangementer, hvor aktørerne mødes, udveksler viden, kvalificerer forskningsresultater, identificerer innovation gaps og udforsker samarbejdsmuligheder, der alt sammen kan være med til at fremme en førende maritim AI-superklynge i den sydvestlige Østersø.

FAKTA om DE-DK Maritime AI Collaboration

  • Projektperiode: Maj 2024 – April 2025
  • Finansiering: Medfinansieret af Interreg Deutschland-Danmark (Puljen for Kortere Projekter) gennem Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
  • Leadpartner: BlueTech Center, en del af Erhvervshus Fyn (DK)
  • Projektpartner: Technikzentrum Lübeck (DE)
  • Netværkspartnere: Erhvervshus Sjælland (DK), Erhvervshus Sydjylland (DK), Strategy Expert Group (DE), Universität zu Lübeck (DE), Unleash Future Boats GmbH (DE)
  • Maritim AI kan fx omfatte:
    • Autonome færger til mennesker og varer: Ved hjælp af kunstig intelligens kan skibe operere sikkert uden menneskelig intervention. Dette kan øge effektiviteten og sikkerheden på vandvejene.
    • Trafikstyring: AI kan bruges til at optimere trafikflowet, reducere risici og forbedre maritim trafiksikkerhed.
    • Persontransport: AI kan effektivisere maritim persontransport ved at optimere ruter og tidsplaner baseret på passagerer, data, vejrforhold og andre faktorer.
    • Dronelevering og automatiseret fragt: AI-styrede droner og autonome fragtskibe kan revolutionere transport af varer og fører til hurtigere og mere effektiv levering.
    • Vedligehold og sikkerhed: AI kan forudsige vedligeholdelsesbehov for skibe og infrastruktur, hvilket reducerer nedbrud og udslip og dermed forbedrer sikkerheden og gavner miljøet.

Kontaktinformation:

  • Katarina Deylami, projektleder BlueTech Center, kfd@bluetechcenter.dk, +45 9215 8774
  • Niclas Apitz, projektleder Technikzentrum Lübeck, apitz@tzl.de, +49 451 3909972
  • Lars Ahrendtsen, direktør BlueTech Center, lsa@bluetechcenter.dk, +45 2368 6911
  • Dr. Frank Schröder-Oeynhausen, adm. dir. Technikzentrum Lübeck, fso@tzl.dk, +49 451 39090